교과목소개


1학년 1학기 1st semester of freshman year


1) 경영학원론 ( Management Principles )

경영활동을 전개하는 과정에서 기본적으로 발생하는 문제를 해결하기 위한 기본적 이론을 공부한다. 또한 이러한 문제들을 효율적으로 해결하기 위하여 구성된 경영각론을 연구한다. 급변하는 경영환경에 대한 기업과 조직구성원들의 능동적인 대처방안을 설명하며 기업환경의 변화를 예측하고 그에 상응한 대응방안을 마련하는 기초실력을 기른다.


 This course focuses on the basic theories-related for resolving the problems which could be occurring on the process of management activities of private corporations, explaining the specific preparation plans of these corporations as well as organization members about rapidly changing the management environments and developing the basic skills and knowledge of management strategies.


2) 마케팅개론(Principles of Marketing)

마케팅 관련 기본 이론과 개념을 총정리하여 소개한다.  이를 토대로 빠르게 변화하고 예측이 불가능해진 마케팅환경을 합리적이으로 담당할 수 있는 마케팅 관리자 양성에 중점을 둔다. 


This course introduces the fundamental theories and concepts of Marketing-related through the finishing up in Marketing, placing emphasis on training the Marketing managers who can efficiently take charge of unpredictable Marketing environments of all kinds.


3) 영어회화(I) ( English Conversation(I) )

세계 공영어인 영어의 기본적인 구사능력을 배양하기 위하여 원어민 교수님을 초빙하여 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기 등의 영어기초실력을 계발한다.


This course covers the basic English skills of reading, writing, speaking and listening in order to develope the capabilities of communication with foreigners in English, the common world language by teaching of a native speaker.


4) 마케팅비즈니스영어(I) ( English for Marketing Business(I) )

마케팅과 경영업무 수행과정에서 발생하는 기본적이고 일반적인 상황을 전제로 영어권 외국인과의 의사소통능력을 계발하기 위하여 상용 대화, 상용 문장, 상용 서식 등을 학습하고 특히, 관련문서 작성을 통한 의사소통능력을 함양한다.


This course explores the conversations, sentences and forms of Marketing-related in order to improve the communication competence with foreigners in English based on the precondition of basically and generally situations caused from the procedure of Marketing task performances.   


5) 회계원리연습(I) ( Practice of Accounting(I) )

기업의 제반 회계정보를 관리할 수 있으며, 결산을 위한 수정분개방법을 학습하고 최종재무제표작성을 위한 정리기입 방법을 파악한다. 기업 거래를 회계원칙을 기초로 하여 정리하는 기초방법을 학습하며 기업의 자산, 부채, 자본 회계작성 방법을 숙지한다.


This course examines the control of general Accounting information dealing with private corporations and analyzes the methods of journalizing, entering and settlement on Accounting for preparing the company’s financial statements based on the accounting equation composed of assets, liability, and equity.


6) 비즈니스유통론 ( Corporate Distribution Marketing )

유통산업 및 환경에 대한 이해를 기초로 유통채널의 유형을 파악하고 입지와 조직, 채널 유지 및 확장 등을 비롯한 로지스틱스 관련 전문능력을 기른다. 그리고 유통전략에 따라 달라지는 채널의 구성 및 판매관리 방법을 숙지한다.  또한 유통관리 및 채널관리에 필요한 전산시스템의 기능과 활용방법을 연마한다.


This course deals with grasping the various types of distribution channels on the basis of understanding the industry and environment of distribution and assists to build up the managing capacities of logistics including of the location, organizing, channel’s maintenances and extension.


7) SAU 성공학 ( SAU Success study )

SAU성공학은 학습자의 직업기초 능력의 함양과 진로설계를 통해 취업과진로 목표의 성취를 지원하기 위해 이론이 아닌 참여형 공감수업으로 교수자와 학습자는 교감과 대화를 통해 긍정적이고 자기주도적인 대학생활과 취업 및 진로개발을 실현하도록 한다.


This course aims to realize the positive and self-initiative college life based on the faithful communion and truthful conversation between the professor and the student through a participatory empathy class in order to accomplish their own purposes with providing career design and improving key competencies.


1학년 2학기  2nd semester of Freshman year


8) 생활경제(Economics)

 삶을 영위하는 데 필요한 물질을 합리적이고 공평하게 배분하는 이슈와 그 경제주체들의  목표 및 각자의 욕망을 달성하는 데 필요한 합리적이고 과학적인 행동양식을 학습한다.


The objective of this course is to understand the scientific and reasonable economic behavior patterns in order to realize the goals and desires of economic units of businesses, households and government as well as to analyze the important issues concerning the allocation of materials needed for the nature of people’s lives.


9) 영어회화(II) ( English Conversation(II) )

세계 공영어인 영어의 기본적인 구사능력을 배양하기 위하여 원어민 교수님을 초빙하여 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기 등의 향상된 영어실력을 계발한다


The objective of this course is to study the advanced English skills of comprehension and communication activating the various and newest learning tools and listening with a competent and well experience native speaker.


10) 마케팅비즈니스영어(II) ( English for Marketing Business(II) )

마케팅과 다양한 경영업무 수행중 경험할 수 있는 보다 응용이 필요한 특수상황을 전제로 영어권 외국인과의 의사소통능력을 계발하기 위하여 상용 대화, 상용 문장, 상용 서식 등을 학습하고 특히, 관련문서 작성을 통한 의사소통능력을 함양한다.


The purpose of this course is to foster the advanced communication skills focusing on documentation and conversation in Eng. premised that marketing managers could be experiencing a specially commercial condition required by their application and adaptation in their marketing tasks.


11) 마케팅리서치( Marketing Research)

시장상황과 소비자기호 등의 조사를 위한 기본적인 통계기법에 대한 활용 및 운영방법, 통계량 해석, 의사결정 그리고 피드백 등의 과학적 응용 및 적용방법을 학습한다.


The aim of this course is to learn the scientifically operational method such as utilization of statistical techniques, interpreting statistics and decision making based on the statistical inference for investigating various market situations and consumer preferences, ... etc.


12) 회계원리연습(II) ( Practice of Accounting(II) )

기업의 제반 회계정보를 기획/작성할 수 있으며, 시산표, 손익계산서와 대차대조표 등의 8위식 재무제표를 만들 수 있는 능력을 기른다. 또한 결산을 위한 수정분개와 최종재무제표작성을 위하여 항목별 정리기입 방법을 학습한다.


The goal of this course is to cultivate the work capability of drawing up of financial statement including trial balance, profit and loss account, balance sheet and post closing trial balance activating trichotomy, cleanup entry and adjusting journal entry after completing Practice Accounting(I).


13) 마케팅비즈니스환경론 ( Marketing Business Environment )

마케팅과 비즈니스 등의 기업업무의 개념 및 특징, 역사, 관련 국제기구의 역할과 기능을 학습하고 마케팅비즈니스 관련  정책과 유형, 국제수지 및 정책, 외한 시장 메카니즘 등을 이해한다. 


The end of this course is to investigate the concept, characteristics, history, roles and functions of international marketing business organizations-related and then to survey the policies, types and patterns, international balance of payments, and foreign exchange market as well.


14) 비즈니스무역론( Business & International Trade )

해외영업 업무를 담당할 수 있는 기초 역량을 함양한다. Offer, Nego, LC, 운송/보험, 결제 등의 수출입 거래의 모든 과정과 실무를 학습한다.


The plan of this course is to refer to the basic work competency of foreign trade concerning all procedures of import and export trade of offer, negotiation, letter of credit, transportation and insurance and settlement in short.



2학년 1학기  1st semester of college senior class


15) 중국어회화(I) (Chinese for Marketing Business(I))

중국어권 외국인과의 의사소통능력을 계발하기 위하여 회화를 중심으로 관련 문장과 서식 등을 공부하고 특히, 해외마케팅 업무를 효율적으로 처리할 수 있는 의사소통능력을 배양한다.


Students learn about the communicative competence in Chinese including sentences, formatting and conversations to be efficiently able to conduct Marketing Business with a native speaker.


16) 벤처창업실무 ( Practice of Business start-up )

비즈니스를 직접 설계하고 실행하는 역량을 배양하고 이와 관련된 이슈와 트렌드를 학습한다. 이를 통해 경영마인드를 함양하고 진취적이고 적극적인 비즈니스맨 정신을 계발한다. 창업실무와 관련이 있는 법률, 절차, 행정과정 등도 공부한다.


We try to study how to design our own business and implement it and to examine the emerging trend and latest issues related to this business start-up. Through participation of such studies, we are going to be cultivated for management mind and being developed for business-person spirit adventurous and aggressive, especially involving the laws procedures and administrative process related in the foundation practice. .


17) 경영정보시스템 ( Management Information System )

기업의 목표를 달성하기 위하여 반드시 필요한 정보의 수집, 전달, 통제 등과 관련한 합리적이고 과학적인 기초내용 및 응용사항을 학습한다. 이를 통해 최고경영자들의 의사결정이 올바르고 합리적인 과정을 거쳐 생성되고 전달되는 계량화된 정보시스템의 운영을 학습한다. 


We attempt to investigate the rational and effective basis of contents and application requirement implying in information of collection, transmission and control, which is certainly requested for realizing a corporation’s management purpose. Through these actual executions, we are perfectly obliged to survey the operation of information system which is created, transmitted and quantified based on the reasonable and accurate decision making procedures of chief executive officers.


18) 마케팅프리젠테이션 ( Marketing Presentation )

마케팅과 관련한 다양한 기법과 제안을 수립하기 위하여 합리적이고 계량적인 기자재를 활용하여 정보를 가공하고  생산한다.  그리고 이를 명확하게 발표 및 설명하는 노하우를 익히고 관련 예절, 태도 및 발생가능한 모든 경우의 수를 공부한다. 


We become aware of how to process and introduce the proposed marketing information-related utilizing the advanced computer tools and materials. And then, We are obviously going to become accustomed to how to present clearly and explain eloquently with learning etiquette, attitude, and attire, ... ect.


19) 소비자행동론( Consumer Behaviors )

마케팅에서 가중 중요한 이슈이며 경제주체의 한 축인 소비자를 연구한다. 이들의 기호와 의사를 정확하게 파악하고 예견하여 제품개발에 반영하는 과학적 기법을 학습한다. 동시에 소비자들의 변화무쌍한 사고방식과 행동양식을 또한 학습한다.


We ascertain the existence of consumers who are the most significant factor and issue in the field of Marketing as well as the one subject of economic players. We apprehend to anticipate accurately the preferences and intentions of these consumers and then to make these characteristics reflected into the product development tasks. Simultaneously, we investigate the thinking methods and behavior pattern of these consumers on ever-changing constantly.


20) 문화와마케팅비즈니스( Markeing Business based on Culture )

마케팅 활동을 고차원적으로 파생시키는 문화와의 이슈를 공부한다. 기업의 경영목표를 달성하는 데 엄청난 영향을 미치는 경제공동체의 문화현상을 파악하고 이해하며 그 다음 기업의 경영목표를 달성하는 데 도움이 되는 방향으로 문화현상을 활용하는 기법을 학습한다.


We discover the various cultural phenomenon to make marketing activities derived on high leveled. We understand to this nature of culture in economic communities to show the high leveled influence of accomplishing management objectives of all corporations, while we survey the marketing strategies and tactics-related of utilizing these cultural conditions.


21) 마케팅정책론 ( Marketing Policies )

마케팅의 기본개념, 시장과 산업, 소비자행동, 마케팅 계획 및 전략 수립 방법을 공부한다. 시장상황과 소비자행동에 대한 이해를 토대로 시장조사 및 환경분석 업무를 수행할 수 있는 능력을 기른다. 세부적으로 4P 및 3C 분석을 기초로 하는 마케팅믹스 전략을 수립할 수 있는 역량을 배양한다.


We find out about advanced marketing attributes of concepts, market and industry, consumer behavior and plans to establish marketing strategy. On the basis of understanding these market circumstances and consumers behaviors, we make ourselves proficient in task competency to deal with market research and environment analysis. Finally, we examine to construct marketing mix strategies composed on the factors of product, price, promotion and place added newly by challenge, chance and creation.


2학년 2학기  2nd semester of college senior class


22) 중국어회화(II) ( Chinese for International Trade(II) )

중국어권 외국인과의 의사소통능력을 계발하기 위하여 회화를 중심으로 관련 문장과 서식 등을 공부하고 특히, 무역 업무를 효율적으로 처리할 수 있는 의사소통능력을 배양한다.


Communication ability in Chinese will be improved by our studying of sentences and standard forms including Chinese conversation, and especially it can make us deal with international trade tasks through this course.


23) 마케팅상권분석 ( Business Geographic Decision )

상권분석의 개념 및 접근법, 절차 방법 등을 연구한다. 또한 계량적 통계기법을 활용하여 상권을 분석하는 능력을 기르고 상권분석 시스템의 기능과 활용방법을 연마한다. 상권분석의 사례분석을 통해 입지분석, 점포물색 및 교섭방법 등에 관한 전문지식을 습득한다.


Understanding of functions and utilization methods to the marketing area analysis system can give us the opportunity in charge of marketing research and merchandising works containing case analysis, location analysis, looking for optimal supplying foothold and method and procedures in negotiation as well.


24) 광고홍보전략 ( Advertising Strategies )

마케팅의 중요 부분 중의 하나인 프로모션을 학습한다. 특히, 광고와 홍보 등과 관련된 프로모션 기법을 업데이트하여 모든 전략과 대안을 사례별로 학습한다. 


Advertising strategies is opened for us to study the promotion skills associated with media selection, targeting area and class of consumers and sales increasing effect with updating and feedback.


25) 온라인마케팅실무 ( On line Marketing  Practices )

디지털 상에서 다양하고 엄청나게 발생하는 마케팅 관련 업무를 학습한다. 온라인 상의 마케팅  업무의  내용과 절차, 방법과 제도를 설명하고 그 활용방안을 학습한다.


New and various tasks involved in marketing have considerably been forming and developing on digital and virtual space. Therefore, we could use to study up-to-date marketing practices on line especially for increasing sales and creating profits through our practical exercise and scheduled experience voluntarily.


26) 서비스마케팅론 ( Service Marketing )

마케팅 분야에서 가장 높은 부가가치 성장 트렌드를 보이고 있는 서비스를 집중 공부한다. 생산과 소비가 동시에 일어나는 서비스의 성격과 특징을 학습하고 합리적 관리방안을 체계적으로 학습한다. 


Service has been showing the highest growing trend of value added in the field of marketing as well as economy and industry. We should survey the concept, characteristics and management skills in service product, which happens production and consumption simultaneously.


27) 비즈니스경영전략 ( Global Business Management Strategies )

국제경영론의 기초지식을 바탕으로, 국제경영과정에서 발생하는 다양한 문제들을 종합적으로 이해/분석/판단/의사결정 등을 실행하는 해결과정과 방법을 공부한다. 상황에 적합한 수준별, 환경별 차이점들을 파악하고 합리적 의사결정의 정보를 생산하는 계량 기법들을 학습한다.


Variously and seriously management problems on not only domestic but international should be resolved by the rational procedures of understanding, analyzing, judging and decision making. We could grasp the differences of by levels, by aspects and by environment with producing and interpreting the quantitative information.


28) 단기실습학기제 현장실습 ( Short term Work Experience )

학과에서 배운 이론과 기초내용 등을 실무 실습을 통하여 학인 및 보완하고, 실제로 취업할 경우를 대비하여, 업무수행능력을 강화시키며 직장에서의 적응력과 응용력을 기른다. 또한 실력이외의 기본인성과 사회성을 바르게 유지하기 위한 단기간 직접 경험과정이다.


Short term work experience is set up for confirmation and supplement of what we have learned from the major lectures offered by our department. This course is to enforce our task performance and to improve not only our adaptability and application ability but personality and sociality especially for around six weeks through the participation of the site training of which companies operate, and it is a curriculum that only applicants can participate in.


29) 장기실습학기제 현장실습 ( Long term Work Experience )

학과에서 배운 이론과 기초내용 등을 실무 실습을 통하여 학인 및 보완하고, 실제로 취업할 경우를 대비하여, 업무수행능력을 강화시키며 직장에서의 적응력과 응용력을 기른다. 또한 실력이외의 기본인성과 사회성을 바르게 유지하기 위한 장기간 직접 경험과정이다.


Long term work experience is planned to walk and polish for what we have learned from the major lectures provided by our department. Therefore, this course is to enforce our task performance and to improve not only our adaptability and application ability but personality and sociality especially for around four months through our participation of this field practice programmed by industry-academic partners and it is a curriculum that only applicants are allowed to participate in.